Affärsstrategier – så utvecklas ditt företag för framtiden

Transformation | 15 april, 2015 | Jesper Westin

Med Lean och Kanban i verktygslådan gör du rätt sak vid rätt tillfälle. Korta ned tiden från idé till färdig produkt så att du kan koncentrera dig på att leverera kundvärde till dina kunder.

Ett vanligt misstag vid systemutveckling är att lägga allt fokus på utveckling och lösning. Det gör att det är lätt att missa faktiska behov och problem som finns i organisation och verksamhet. Med Lean och Kanban går vi utanför IT-processen. Vi synliggör hela verksamheten och fokuserar på att lösa problemen var och hur de än uppstått. Lösningen kan vara enklare än vi trott och är lika ofta en processförändring och förbättring av det som finns på plats som utveckling av nytt IT-stöd. Det tar dessutom tid att skapa komplexa IT-system. Ofta har problembilden och behoven förändrats när systemet väl levereras. Lean kortar ned processen och gör att vi kan validera idéer och hypoteser kontinuerligt och se till att de faktiskt löser våra problem.

Lean och Kanban hjälper oss att fokusera på människor och process istället för färdig IT-lösning. Det gör att vi kan spara pengar, snabba på processen och framförallt säkerställa att lösningen passar era behov och löser era problem på ett effektivt sätt.

Kanban hjälper oss att visualisera processerna och skapa en gemensam förståelse för vart vi är på väg och vad vi måste förändra för att bli bättre. Flaskhalsar och tidstjuvar blir tydliga så att vi enkelt kan snabba upp processerna. Vi kan sedan göra små kontinuerliga evolutionära förbättringar som var och en levererar värde.

Lean är en filosofi som passar oss. Den innebär ett ständigt pågående lärande för alla och tar till vara var och ens potential. Alla våra konsulter är seniora och har erfarenhet från mängder av branscher och olika projekt. Vare sig ni vill ha en kort föreläsning, utbildning och coachning eller en fullständig analys av organisationen och dess processer kan vi hjälpa er att komma igång med Lean och Kanban så att ni kan fokusera på att ge era kunder vad de vill ha.


Visa alla blogginlägg

Senaste blogginläggen