Därför bör du inte skriva en digital strategi

Digital strategi | 13 april, 2014 | joakim de Leeuw

Behovet av digitala strategier är egentligen ett symptom på att internet fortfarande inte är en integrerad del i verksamheten. De digitala möjligheterna sträcker sig ofantligt mycket längre än till vad man kan göra på webbplatsen eller i sociala medier. De berör alla i organisationen på något sätt.

Digitalt är inte längre ett eget ämne

Att sätta Digitalstrateg på visitkortet har trendat ett tag nu, men börjar bli alltmer urvattnat. Så vad ska man förvänta sig? Det kan vara en kommunikatör, systemvetare, affärsutvecklare, säljare eller kanske marknadsförare. Beroende på bakgrund och självbild kommer angreppsvinkeln och metoden skifta betydligt, och därmed resultatet. I de flesta fall användbara och nyttiga strategier, men ur olika perspektiv. Att skriva en digital strategi idag kan betyda allt från aktiviteter på Facebook till systemarkitektur. Innan man bestämmer sig för att ta fram en digital strategi är det därför klokt att komma överens om mål, syfte och förväntat resultat. Som i alla projekt naturligtvis, men här lurar en särskilt lömsk risk för missförstånd. Digitalt är inte längre ett eget ämne, utan berör alla i organisationen och bör behandlas därefter.

Vem äger digitaliseringen?

Alla dessa strategier som företag och organisationer förväntas skriva inom det digitala området är egentligen ett symptom på att internet fortfarande inte är en integrerad del i verksamheten. Man skulle kunna hävda att behovet av en digital strategi i själva verket är uttryck för ett behov av att se över sin organisation och sina processer. Se på din egen verksamhet. Är det kommunikationsavdelningen, affärsutvecklingsenheten eller produktlinjen som äger den digitala strategin? Kanske rentav IT? När kommunikationsavdelningen skriver strategin tenderar den att få en övervikt mot sociala medier, content marketing och sök. När affärsutveckling skriver blir fokus istället på nya affärsmodeller, innovationsmetoder eller tjänster. Att produktägarna driver digitalstrategiska frågor hör till ovanligheten. När IT får uppdraget blir utgångspunkten helt naturligt arkitektur eller andra systemrelaterade utmaningar.

”Vi är lika långt borta från den synen på internet som att det förr fanns en mobiltelefon på vaktmästeriet som man kunde kvittera ut inför tjänsteresan.”

När internet var detsamma som en hemsida som berättade om verksamheten var det naturligt att Marknads- eller Kommunikationsavdelningen fick ansvar för innehåll och grafisk design på webbplatsen och IT ansvar för den tekniska lösningen och interaktionsdesignen. Uppdelningen var enkel och ingen annan del i organisationen behövde bekymra sig. Internet var en sidoverksamhet och som produktägare eller säljare behövde man på sin höjd ställa krav att synas på förstasidan eller räkna hur många klick det var till avslut. Har du rester av detta kvar är det dags att vakna nu. Vi är lika långt borta från den synen på internet som att det förr fanns en mobiltelefon på vaktmästeriet som man kunde kvittera ut inför tjänsteresan.

Alla äger den digitala frågan

De digitala möjligheterna sträcker sig så ofantligt mycket längre än till vad man kan göra på webbplatsen eller i sociala medier, så vi har alla ett jobb att göra. Den digitala aspekten berör alla i organisationen på ett eller annat sätt. Som produktägare måste du ta ansvar för hur din produkt funkar digitalt, som affärsutvecklare bli snabbare och mer användarnära, som CIO förvänta dig krav på anpassning till de IT-val som kunderna gör och som kommunikatör förhålla dig till transparens och att du inte längre har kontroll. Som om det tog slut där. Personalavdelningen måste kunna söka digitala avtryck som arbetssökande har gjort, kundservice se chatt och sociala medier som naturliga kanaler och logistikavdelningen förvänta sig nya krav på transparens och flexibilitet.

Så vad är en digital strategi och vad gör en digitalstrateg? Idag, att navigera bland alla dessa grynnor och skär och lotsa organisationen mot digitaliseringen. Imorgon, något helt annat förmodligen. Om digitalstrategen finns kvar.

”Webben anpassar sig alltmer efter dig  som person och du vänjer dig vid nyttan. Du  är alltmer inloggad och identifierad i webbläsare,  telefoner och i funktioner som Facebook. Går vi mot  ett personligt, identitetsbaserat internet?”


Visa alla blogginlägg

Senaste blogginläggen