E-handel – satsa på samspelet mellan fysiska och digitala kanaler

Digital strategi | 11 april, 2014 | Pär Liljedahl

Den svenska detaljhandelns försäljning över internet ökade med 17 procent under 2013, vilket gör det till det starkaste året för e-handeln sedan 2007. E-handeln står nu, enligt E-barometern 2013, för sex procent av den totala omsättningen för den svenska detaljhandeln.

Fler än 8 av 10 konsumenter i Sverige, Norge och Danmark handlar fysiska varor via nätet. Mest aktiva är barnfamiljer och hushåll i glesbyggdskommuner. E-handeln skapar med sitt stora utbud av varor i kombination med en väl fungerande distribution stora möjligheter för företag och boende på landsbygden.
Viktigast 2014 är att sätta kunden i främsta rummet genom att erbjuda den valfrihet som efterfrågas. Konsumenterna vill exempelvis kunna utforska utbudet och handla när och var de önskar. Vinnarna blir de butiker som lyckas skapa ett bra samspel mellan fysiska och digitala kanaler, det vill säga att integrera fördelarna med försäljning i fysiska butiker med den ständiga tillgängligheten till information inom digital handel.

Under 2013 satsade både detaljhandelskedjor och traditionellt renodlade e-handelsaktörer på att möta kunderna i flera olika kanaler. Tidigare renodlade e-handelsföretag öppnade fysiska butiker, medan de stora detaljhandelskedjorna med fysiska butiker ökade sina e-handelssatsningar. Detta var en starkt bidragande orsak till den kraftiga tillväxten för e-handeln under året.

När det gäller mobila tjänster är utvecklingen entydig. Allt fler varor handlas via smartphone. I Fox Insights undersökning ”Prestationsmarknadsföring: Trender för mode och shopping på nätet” anger en stor andel av smartphoneanvändarna i flera europeiska länder att de använder fysiska butiker som showroom för att prova och känna på kläder, för att därefter surfa efter bästa erbjudande på mobilen. En mobilanpassad strategi och e-handelsplats är därför en nödvänlighet för framtidens e-handlare.

Som e-handlare är det viktigt att veta var kunderna befinner sig. Sociala medier som Facebook, Twitter, Pinterest och Tumblr slog rekord i mängden trafik som leds till e-handelssajter inom detaljhandeln under sista kvartalet 2013. Svenska företag  har potential att satsa mer på direktmarknadsföring och sökordsoptimering då konsumenter vill ha konkreta erbjudanden och förslag på vad de ska handla.

För att kunderna ska komma tillbaka och handla igen behöver e-handlarna fokusera på köpprocessen som helhet och öka tryggheten hos kunderna även efter genomfört köp. Tydlighet angående leveransen och betalningen är viktig. Över 30 procent av de nordiska konsumenterna uppger att leveransalternativen är avgörande när de väljer nätbutik.

Dagligvaruhandeln på webben är idag mycket liten, men detta är en varukategori där konsumenternas intresse väntas öka betydligt under 2014. Först när svenskarna på allvar börjar köpa livsmedel via nätet kommer e-handeln som helhet nå nästa nivå.

Annonsering, sökordsoptimering och marknadsföring driver upp kostnaderna för nätbutikerna. I takt med att allt fler konsumenter får erfarheter av internationell e-handel ökar denna andel ytterligare. För att hålla stånd mot den här utvecklingen behöver nordiska nätbutiker differentiera sig genom goda köpupplevelser och tydlig nischning.


Visa alla blogginlägg

Senaste blogginläggen