Business Model Canvas

Externt event, Föreläsningar | 26 oktober, 2017 | Johanna Romin

Välkomna till en upplevelsebaserad hands-on grundkurs i Business Model Canvas!

Business Model Canvas är ett koncept för strategisk affärsmodellering på ett agilt och visuellt sätt. Vår föreläsare Lauris Muzikants har designat kursen efter den ”Business Model Innovation bootcamp” med Alexander Osterwalder (skaparen av BMC) som han deltagit i. Han har tidigare hållit kursen för ett 100-tal projektledare och linjeledare inom Telia globalt. Nu har vi glädjen att få honom till Avega!

Upplägg av kursen

Denna kurs är en helt och hållet powerpointfri upplevelse med canvasar på A1-format på kapaskivor och stafflier.
Vi går igenom följande steg:

Familiarize: Vi går igenom det populära konceptet Business Model Canvas från Alexander Osterwalder. Business Model Canvas består av flera olika delar och alla delarna i konceptet förklaras och förtydligas med exempel från verkligheten.

Reproduce: Gruppen delas i mindre 2-3-personers team, som får i uppgift att utifrån färdigskrivna post-it-lappar, med exempel från verkligheten, fylla en Business Model Canvas och träna på att berätta storyn om hur den skapar, levererar värde för kunderna och fångar värde för företaget.

Reflect: Gemensam reflektion kring de olika gruppernas exempel och hur de kom fram till resultatet, för att kunna använda Business Model Canvas, som en del i vardagen.

Om Lauris Muzikants

Kursledaren Lauris Muzikants är coach och tränare i innovativ tillväxtstrategi och lean inom affärsmodell- och kundserviceutveckling sedan 2008 på Volvia / If Skadeförsäkring och sedan 2013 på Telia Company. Han kommer senast från ett uppdrag att utbilda och coacha i affårsmodellinnovation i Telia Companys globala, svenska och finska organisationer för produktutvecklingsprojekt inom bl a IoT, GDPR, SAP, HR samt i ledningsgrupper. Lauris menar att det ska vara roligt att lära även viktiga strategiska verktyg och metoder med visualisering.

 


Visa alla event