Åhléns e-handel integrerar shoppingupplevelserna

Detaljhandel | Peter Johansson

Åhléns e-handel integrerar shoppingupplevelserna

När Åhléns beslutade att lansera en e-handelslösning fick Avega förtroendet att projektleda IT-delarna, samt leda och driva test inom projektet. Förutom etablering av en ny e-handelssite innefattade arbetet även att sätta upp och integrera lösningar för lager/logistik, CRM och produkthantering. Resultatet blev en e-handelslösning som integrerade den digitala och fysiska shoppingupplevelsen.

Redan för några år sedan beslutade Åhléns att lansera en e-handelslösning, men för att göra det behövde affärssystemet moderniseras och integreras med den nya e-handelsplattformen, Intershop.

Viktigt att integrera den digitala och fysiska köpupplevelsen

Det var viktigt för Åhléns att koppla ihop den digitala upplevelsen med den fysiska så mycket som möjligt. Existerande processer och lösningar skulle integreras mot den digitala kanalen. E-handeln är därför integrerad med de fysiska varuhusen när det gäller exempelvis sortiment, erbjudanden, logistikprocesser, paketutlämning och returer i varuhusen.

Lösning och resultat

Åhléns e-handelslösning och digitala försäljningskanal lanserades enligt plan i mars 2016. Avega bidrog med lång erfarenhet inom projekt- och testledning av liknande projekt, samt med kompetens kring processer och lösningar inom detaljhandel. Avega hjälpte Åhléns genom hela resan till lanseringen och har därefter varit delaktiga i driva arbetet med att förbättra kundupplevelsen och utöka de digitala tjänsterna på åhlens.se.

Leverans: Etablering och lansering av Åhléns digitala försäljningskanal
Avega Groups roll: Roller som IT-projektledare och testledare, och har även bidragit med lösningsexpertis och drivit lösningsarbete.
Teknik: Intershop Ecom, Inriver PIM, Adobe Campaign CRM, Oracle Retail ERP, Manhattan WMS

”Vi ser att e-handeln har nått en viss mognad och att vårt erbjudande, som bygger på att integrera vår digitala och fysiska kundupplevelse ligger rätt i tiden. Vi kommer fortsätta att utöka sortimentet samt hitta ännu fler synergier mellan det digitala och de fysiska varuhusen framöver.”

Cecilia Mortimer Meurling, e-handelschef Åhléns.

 

PDF Kundcase Åhlens


Visa alla kundcase

Senaste kundcasen