Coor väljer Avega som ny partner inom Analytics

2 mars, 2020

Coor väljer Avega som ny partner inom Analytics

Coor, en av Nordens ledande facility management-leverantörer, har valt Avega som ny partner inom Analytics när bolaget vässar sin IT-organisation för att ännu bättre stötta bolagets långsiktiga strategi. Avega ska tillsammans med Coor upprätta och implementera en Analytics-funktion som bland annat inkluderar en ny verksamhetsnära leveransorganisation och nytt agilt arbetssätt. Målet är att arbeta mer proaktivt och tillhandahålla bättre analyser och beslutsunderlag till Coor och Coors kunder.

Uppdraget är en del av ett långsiktigt partnerskap med mål att stödja Coors verksamhet och långsiktiga vision.

– Vi vill utveckla oss inom Business Intelligence och Analytics och öka vår innovationskraft med målet att kunna fatta ännu bättre faktabaserade affärsbeslut. Detta är en av våra viktiga nycklar för att realisera vår strategi framåt säger Michael Asplund, CIO och chef för Group IT.

Målet för Coor är att arbeta än mer i framkant med Analytics, att snabbare kunna genomföra förändringar och att framtidssäkra arbetssätt, IT-arkitektur och verktyg. Prediktiv och preskriptiv analys samt nya datakällor, till exempel IoT, kommer att introduceras för att stödja Coors verksamhet och kunder i en snabbt föränderlig värld.

För att nå målen kommer Coor att implementera ett agilt arbetssätt i den leveransorganisation som sätts upp. Detta kommer Avega att stötta inom ramen för partnerskapet.

– Jag är väldigt glad över vårt partnerskap och stolt över det förtroende vi har fått av Coor. Det här är ett riktigt spännande uppdrag för Avega. Jag är övertygad om att vi, genom att kombinera vår djupa kunskap inom Analytics med våra agila kompetenser i absolut framkant, kan skapa stort värde för Coor, säger Fredrik Ring, VD på Avega.